Skip to content

Geslaagd congres Rookvrij Bedrijf

Op 12 oktober bespraken VBZ-leden tijdens een levendige bijeenkomst het thema ‘Rookvrij Bedrijf’. Uitgangspunt bij iedere gedragsverandering is de eigen motivatie. Motivatie voor Rookvrij Bedrijf, voor veilig werken, voor vitaal & vaardig beleid, om te stoppen met roken en om duurzaam auto te rijden.

Klik hier voor de presentatie ‘Rookvrije bedrijven en de Rookvrije Generatie’.

Meer informatie over rookvrij vindt u op arbo.zoetwaren.nl.

De bijeenkomst in Utrecht ging niet alleen over het komen tot een Rookvrij Bedrijf, maar ook over het project vitaal & vaardig wat sociale partners uitrollen. Het geactualiseerde Handboek Vignet Arbeidsveiligheid werd aangeboden aan Thijmen Peter de With. Zijn tip was: “Benut opgedane kennis bij collega-bedrijven. Bouw je netwerk uit.”

Hans de Penning van Drive Amber opende de bijeenkomst met de stelling van Einstein: “Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.” Reina de Kinderen van Gezondheidsfondsen voor Rookvrij haalde deze quote eveneens aan.

Beide inleiders hebben ervaren dat om een gewenste gedragsverandering te bereiken je het beste een globale stip op de horizon kunt zetten. Maar daar moet je dan wel goed aan vasthouden. Dat kan leiden tot onvrede, maar dat gaat voorbij als je iedereen blijft informeren en aangesloten houdt over je doelstelling.

René Mijs van Koninklijke Peijnenburg, Rookvrij Bedrijf sinds 2019, kon dit beamen. De omslag naar het zijn van een rookvrij bedrijf was niet gemakkelijk, maar wel de moeite waard. René vindt het goed dat Peijnenburg het traject naar Rookvrij Bedrijf heeft afgerond. Dat geeft rust in het bedrijf.

Vanuit meerdere kanten kwam de opmerking dat als je toch gaat voor een rookvrij bedrijf, maak dan ook meteen de buitenruimte rookvrij, want anders moet je hetzelfde traject later nog eens door.

Tijdens de discussierondes aan de diverse tafels werd geanimeerd gesproken. Het thema Vitaal en Vaardig werd uitgelegd en besproken. Hierin kunnen ontwikkelcoaches worden ingezet, maar ook financiële foto’s en trainingen voor leidinggevenden. Dit om bewustwording te creëren op het gebied van duurzame inzetbaarheid en ontwikkeling bij zowel werkgevers als medewerkers en om het gebruik van bestaande faciliteiten voor medewerkers te stimuleren; o.a. subsidie voor scholing en loopbaan coaching vanuit het Sociaal Fonds.

De doelstelling van het Vignet Arbeidsveiligheid werd eveneens nader besproken. Met het vignet wil VBZ naast de bedrijven staan om een nog veiliger bedrijf te worden. De auditors komen niet met een geheven vingertje zoals bij wettelijke inspecties en blijven tijdens de audits weg van de taal van de inspectie. Wat zij wel benoemen zijn constructieve aandachtspunten om de veiligheid op de werkvloer te verbeteren. De 3-pijlers van het vignet zijn dan ook:

  • Succesvol veranderen
  • Beheersen van risico’s
  • Borgen van risico’s

Als bedrijf kun je eenvoudig als bedrijf de zelfscan downloaden vanaf de site van VBZ, zo kun je zien hoever je als bedrijf al op weg bent naar het vignet. De belangrijkste meerwaarde van het vignet die werd aangegeven door vignet bedrijf Daelmans is dat de systematische manier van werken die het vignet biedt: “het vignet helpt om je standaard hoog te houden én vast te houden. Het is een goede manier om bewust bezig te zijn met veiligheid en gezondheid”, aldus het bedrijf Daelmans.

Conclusie: Bij alle onderwerpen die aan bod kwamen draait het om gedrag en cultuur. En als we daarvoor een stip op de horizon zetten, dan gaat het lukken om aan onze gedragsveranderingen vast te houden, want we weten waar we naar toe gaan. Zorg dat je in gesprek gaat en blijft met je medewerkers en vergeet vooral niet je tussentijdse successen met elkaar te vieren op weg naar die stip op de horizon!

Back To Top