Fysieke belasting
Duwen en trekken
Een Automated Guided Vehicle (AGV) is een volledig geautomatiseerd voertuig. Door het gebruik van navigatietechnieken manoeuvreren deze onbemande voertuigen zelfstandig door de ruimte. Een AGV is flexibel inzetbaar, kan geïntegreerd worden in nieuwe en bestaande omgevingen en kan zowel volledig automatisch als deels handmatig bediend worden. AGV leent zich met name voor horizontaal transport van standaard pallets met een sterk repeterend karakter. Denk bijvoorbeeld aan het transport van pallets met gereed product van de productielijn naar het magazijn.
Het gebruik van automatische transportsystemen (bijvoorbeeld wormtransport of zuigleidingen) voorkomt fysieke belasting van medewerkers.
Een laadkraan met ver-reiker kan materialen direct op de juiste positie neerzetten. Bij verticaal en horizontaal transport voorkomt een laadkraan met ver-reiker fysieke belasting van medewerkers.
Het gebruik van een volautomatische mengkuip met onderlosser voorkomt fysieke belasting van medewerkers bij het trekken en duwen aan mengkuipen.
Het gebruik van een takelsysteem voorkomt fysieke belasting van medewerkers bij het verplaatsen van lasten. De lasten, bijvoorbeeld bigbags, hangen aan een rail die hoog in de ruimte is bevestigd.
Het duwen en trekken van bijvoorbeeld stapels kratten is fysiek erg inspannend. Met een duw/trek hulp is minder mankracht nodig en het werk gaat sneller. Een voorbeeld van een duw/trek hulp is een elektrische trekker zoals in onderstaande afbeelding.
Als medewerkers een zware last (handpompwagen/ketel/kuip) op gang moeten brengen, is hun fysieke belasting vaak driemaal zo hoog als het rijden met de last. Staat de zware last niet op een vlakke vloer, maar op een ondergrond die licht naar beneden loopt, dan hoeven medewerkers minder kracht te gebruiken om de last in beweging te brengen. De helling moet zodanig klein zijn (bijvoorbeeld 2 graden) dat de last niet uit zichzelf gaat rijden.
Precies positioneren van een zware last kan minder zwaar worden gemaakt door in de vloer een glijplaat op te nemen. Als de pallet in bijgaand figuur tussen de beide geleidingen wordt geduwd, gaat de vloerplaat opzij waardoor het inrijden van de fuik gemakkelijker wordt.
Als vloeren glad zijn, hoeven medewerkers minder duw- en trekkracht te gebruiken tijdens het rijden met zware objecten. De vloer moet nog wel stroef genoeg zijn. Er zijn meerdere manieren om vloeren stroef te maken. Een systeem met meerdere lagen epoxy vloercoating, ingestrooid met kwarts, wordt veel gebruikt. De hoeveelheid en het type kwarts bepalen de mate van antislip. In de Nederlandse Technische Afspraak (NTA) 7909 staan de normen die worden gesteld aan de optimale slipwerendheid van vloeren.
Een evenwicht tussen schoonmaakeigenschappen en antislipeigenschappen is van belang: een te ruwe vloer (bijvoorbeeld met te veel ingestrooid kwartszand) kan leiden tot lastiger schoonmaken. Een te gladde vloer kan leiden tot uitglijden, uit te bocht glijden, aanrijdingenen, etc.
De kleur van de vloer kan soms kritisch zijn. Wil men vervuiling juist goed zien of camoufleren? De kunststof bekleding is zeer slijtvast en duurzaam en kan naadloos worden aangebracht op vele ondergronden, zowel binnen als buiten. Ook kunnen ze worden uitgevoerd met een flexibel membraam, zodat de vloeren ‘scheuroverbruggend’ zijn. De vloeren zijn leverbaar in vele kleuren.